70 YEARS OF THE SUN SOUND - VOLUME 02: THE R&B PERFORMERS

Artiest info
Website
facebook

Rhythm and Blues (R&B) is de verzamelnaam voor de muziek van zwarten in de VS tijdens de jaren 1940/1950, waaruit later de doo-wop en rockmuziek is ontstaan. R&B is een begrip dat werd geïntroduceerd door het Amerikaans weekblad voor de muziekindustrie Billboard Magazine. Het blad werd 126 jaar geleden (in 1894 door William Donaldson & James Hennegan) opgericht als Billboard Advertising en wou het begrip “race music”, dat aanstootgevend werd bevonden, vervangen. Uit een allegaartje van uiteenlopende muziekgenres als gospel, boogiewoogie, jazz en blues ontwikkelde zich een nieuw soort van dansbare muziek, die eerst met het racistische begrip "race music" werd omschreven. De typische instrumenten van het genre waren de trompet, de saxofoon en de elektrische gitaar. Als dansmuziek loste de R&B de swing af. De belangrijkste vertegenwoordigers van het genre waren aanvankelijk T-Bone Walker, Muddy Waters en B.B. King. Zij werden opgevolgd door meer door de gospel beïnvloede musici als Aretha Franklin, Ray Charles en Wilson Pickett of door meer naar de rock 'n' roll neigende musici als Fats Domino en Chuck Berry.    

“To make people DANCE and ENJOY!!...“

Koko-Mojo Records maakt deel uit van Rockstar Records Limited (opzich een divisie van de Rockstar Records label group) en is gevestigd in Cork in Ierland. Lang voordat de markt werd overspoeld door goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond Rockstar Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “KILLER-NO-FILLER” ideologie.

Het doel van Koko-Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B/R’n’R, dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen! Hun compilaties zijn samengesteld door dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen en genieten!

’70 Years of the SUN SOUND – Volume 02: The R&B PERFORMERS’ is gewijd aan de SUN RECORDS, het platenlabel van Samuel “Sam” Cornelius Phillips, de “ontdekker” van o.a. Elvis Presley. Sun Studio had zijn thuisbasis op 706, Union Avenue in Memphis in Tennessee en werd gestart op 27 maart 1952, nadat Phillips daar twee jaar eerder zijn opnamestudio begonnen was.

Sam Phillips had eerder met zijn broer Judd al Memphis Recording Service (Studio) gestart, maar dat mislukte, waarna Sam in opdracht van andere grote labels muziek opnam van o.a. B.B. King en Howlin' Wolf. Ook na de oprichting van een nieuw platenlabel was er maar weinig succes, totdat in 1954 Elvis Presley er zijn “That's All Right” uitbracht.

Sun Records is voornamelijk bekend geworden vanwege de kansen die het bood aan artiesten als Elvis Presley, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash en Roy Orbison. Dit heeft hun carrière op weg geholpen. Hun muziek op dit platenlabel heeft later veel andere artiesten beïnvloed. Een bekende producer tot 1959 bij Sun was Jack Clement.

Met niet minder dan 30 nummers op de track list, is deze SUN-homage heel bijzonder, zeker gezien de keuzes van producer/DJ Mark Armstrong. Atomicat Records is er immers gekend voor om voor hun compilaties, op zoek te gaan naar minder bekende artiesten en nummers. Vandaar hun filosofie: “to compile songs of quality with every album, it’s “killer and no filler” ideology!...”.

Volume 2 van de reeks ’70 Years of the Sun Sound’ focust zich op die artiesten, die singles opnamen bij Sun, Flip en Phillips International Records. De opnames dateren uit de periode 1954 tot 1963.

Rufus “Hound Dog” C. Thomas Jr. (1917-2001) aka Mr. Swing genoot zijn grootste successen toen hij in de jaren zestig en begin jaren zeventig tekende bij het Stax-label. Zijn bekendste nummer is waarschijnlijk “Walking the Dog” (1963), later gecoverd door o.a. The Rolling Stones en Aerosmith. Hij is de vader van Carla, Vaneese en Marvell Thomas. Rufus opent deze compilatie met Bear Cat. Het nummer nam hij op in 1953 bij Sun als A-kant van een single, die zijn grootste hit (ik noemde hem al “Walking…”) als B-kant had. Lillian Mae Glover is beter gekend als Big Memphis MaRainey aka Ma Rainey #2. Zij volgt hem in zijn voetstappen met “Baby, No,No”. Een wat minder bekende muzikant is Lester Hill (1921-1957) aka Joe Louis Hill. Deze bluesman nam veel op in Memphis als eenmansband en ontwikkelde een primitieve maar krachtige stijl op de mondharmonica. Zijn We All Gotto Go Sometime nam hij op voor Sun in 1953. Geen Corona maar wel voor “The Boogie Desease” moet je binnen blijven van Doctor Ross (1925-1993) aka Doctor Ross the Harmonica Boss. Hij was een zwarte blueszanger, gitarist, mondharmonicaspeler en drummer. Zijn bluesstijl wordt vergeleken met die van John Lee Hooker en Sonny Boy Williamson. Zijn opnames voor Sun Records in de jaren 1950 omvatten "The Boogie Disease" en "Chicago Breakdown". Hij was een bluesman van Cherokee origine en een uitbundige eenmansband. Hij leerde drums en mondharmonica op de leeftijd van negen en verscheen voor het eerst in het openbaar in 1938. Na de Tweede Wereldoorlog werd hij "Dokter" en richtte hij zijn band op die in de Delta en op verschillende radiostations speelde.

Hij was een van de eerste bluesmannen die voor Sun opnam. Hij nam ook op met Chess Records en Sun met een groep met folkinstrumenten, zoals het wasbord. Van harmonicaspeler/zanger James Cotton zijn er twee Sun-nummers opgenomen in dit album. “Hold Me in Your Arms” en “My Baby”. Little Milton schittert als slide gitarist met “If Yoy Love Me”, de doo-woppers The Five Tinos met “Don’t do That” en de R&B pianist Rosco Gordon -hij is bekend van zijn 1952 R&B hit uit 1952 "Booted"- met “Shoobie Doobie”. William “Bill” Pinky was afkomstig uit South Carolina en was even lid van The Drifters. Met hem kan je swingen op “After the Hop” en “Sally’s Got a Sister”. Freddie North trad ook op als Freddie Carpenter. Hij was als zanger bijzonder o.w.v. zijn falsetto, hier te horen op “Don’t Make Me Cry”. Frank Frost rond zowat de rij af met “Crawlback” en (samen met The Nighthawks) “Now What You Gonna Do”. In de band speelden Jack N. Johnson aka Big Jack Johnson, de zoon van Robert NIghthawk, Samuel Lee McCollum aka Sam Carr. De afsluiter “You Gotta Learn to Rock and Roll” is een nummer van Frank Ballard, uit zijn album ‘Rhythm Blues Party’ uit 1962.   

Album tracklist: the artist featured range from the FAMOUS tot he great UNKNOWNS, together on one album they will shake your soul!

’70 Years of the SUN Sound – Vol. 02: the R&B Performers’ is een compilatiealbum met originele nummers uit mid fiftys die staan voor swing en stevige, rauwe en swingende R&B/R&R. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis van vooral zwarte Afro-Amerikaanse muzikanten, dat de basis is van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC for Rootstime.be)

Eric Schuurmans